7/11/07

Άρθρο 16 – Ιδιωτική εκπαίδευση

Το καλό το κρατήσαμε για το τέλος…

Ας ρίξουμε μια ματιά στο παρελθόν… Για έναν ολόκληρο περίπου χρόνο φοιτητές από κάθε σχολή (δημόσια, μη το παρακάνουμε…) της Ελλάδας αναγκάστηκαν να βγουν στους δρόμους (‘οργανωμένες μειοψηφίες’ κατά τη Μαριέττα) αντιδρώντας στην ψήφιση του νέου νόμου-πλαίσιο και την αναθεώρηση του άρθρου 16…(ενώ δέχονταν, ταυτόχρονα, συντονισμένη επίθεση από κυβέρνηση-ΜΜΕ…γιατί; Γιατί τολμούμε να αγωνιζόμαστε για Δημόσια και Δωρεάν Παιδεία για όλους!) Μπορεί κανείς να συνειδητοποιήσει ότι οι δύο αυτές μεταρρυθμίσεις συνδέονται άρρηκτα μεταξύ τους. Από τη μια μεριά, έχουμε το άρθρο 16 που έρχεται πλέον να αναγνωρίσει την ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων και από την άλλη ο νόμος-πλαίσιο, ο οποίος υποχρεώνει τα πανεπιστήμια να λειτουργούν πλέον με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια.

Ο βραχυπρόθεσμος σκοπός όλων των ‘σοφά σχεδιασμένων’ ελληνικών μεταρρυθμίσεων (αναθεώρηση άρθρου 16, νέος νόμος-πλαίσιο, αναγνώριση κολλεγίων-ΙΕΚ-ΚΕΣ-ΚΕΚ), με το φάντασμα της Μπολόνια να πλανιέται πάνω από τα κεφάλια των μεταρρυθμιστών είναι ένας: η νόμιμη (και τυπικά πλέον) διείσδυση του ιδιωτικού τομέα, ο παραγκωνισμός της έννοιας και της ουσίας του δημόσιου χαρακτήρα της παιδείας και τελικά η αναδιάρθρωσή της προς όφελος της αγοράς και των μεγάλων οικονομικών συμφερόντων.

Ενημερωτικά, ο νέος νόμος-πλαίσιο ψηφίστηκε στις 8 του περασμένου Μάρτη από τους βουλευτές μόνο της κυβέρνησής μας! Στο άλλο μέτωπο η Ν.Δ, πάλι μόνη κι έρημη, είχε προλάβει στις 22 Φεβρουαρίου να ψηφίσει υπέρ της αναθεώρησης του άρθρου 16 (151 κυβερνητικοί βουλευτές), οπότε με αυτά τα δεδομένα η αναθεώρηση θα πραγματοποιηθεί μόνο εάν στο δεύτερο ψήφισμα που μας έρχεται συγκεντρωθούν 180 θετικοί ψήφοι. Με άλλα λόγια, εάν το ΠΑΣΟΚ αφήσει την αντιπολίτευση για τα μάτια του κόσμου και δείξει τον πραγματικό του εαυτό…

Τι κατοχυρώνει το άρθρο 16:
·Τη δωρεάν δημόσια εκπαίδευση σε όλους τους πολίτες.
·Την ελευθερία στη διδασκαλία και την έρευνα.
·Ότι η ανώτατη εκπαίδευση παρέχεται αποκλειστικά από ιδρύματα που αποτελούν νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου με πλήρη αυτοδιοίκηση.
·Τη δημόσια χρηματοδότηση των Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων.
·Ότι οι πανεπιστημιακοί δάσκαλοι είναι δημόσιοι λειτουργοί.
·Την απαγόρευση σύστασης ανώτατων σχολών από ιδιώτες.

Τι προωθεί η επικείμενη αναθεώρηση του άρθρου 16:
·Δίνει τη δυνατότητα σύστασης ανώτατων σχολών σε ιδιώτες.
·Δεν κατοχυρώνει την πλήρη αυτοδιοίκηση, την ακαδημαϊκή αυτοτέλεια, την ελευθερία στη διδασκαλία και την έρευνα, δηλαδή τις προϋποθέσεις για τη λειτουργία του πανεπιστημίου!
·Δεν κατοχυρώνει τη δημόσια χρηματοδότηση των Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων.
·Θεσμοθετεί, ολοκληρώνοντάς την, τη συνολική αναδιάρθρωση της ανώτατης εκπαίδευσης σύμφωνα με τη ‘διαδικασία της Μπολόνια’.
·Προωθεί την ιδιωτικοποίηση του δημόσιου πανεπιστημίου με την ‘ανταγωνιστικότητα’ και την ‘οικονομική αυτοτέλεια’ που επιβάλλει.
·Προωθεί την εξoμoίωση των πτυχίων των δημόσιων πανεπιστημίων με τα πτυχία από τα διάφορα Κέντρα Ελευθέρων Σπουδών και ‘Κολέγια’.

Οι υποστηρικτές της αναθεώρησης εμμένουν στην άποψη ότι το άρθρο 16 αποτελεί τροχοπέδη για την αναβάθμιση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και πως αυτή θα απέλθει μόνο μέσω του ανταγωνισμού ιδιωτικών και δημόσιων πανεπιστημίων. Από τη άλλη πλευρά έχουμε τον χαρισματικό ηγέτη Γ.Παπανδρέου να δηλώνει: ‘Δεν κατανοεί κανείς πως το άρθρο 16 είναι κατάλοιπο της εμφυλιοπολεμικής Ελλάδας… Μας το κληροδότησε η δεξιά.’ Ένα ακόμη επιχείρημα υπέρ των ιδιωτικών πανεπιστημίων εμπεριέχεται στο βιβλίο ‘Σπάστε τη σιωπή’ του νέου υπουργού παιδείας Ευρ.Στυλιανίδη: ‘Τι είναι κοινωνικά δίκαιο; Να έχουν τη δυνατότητα τα παιδιά των πλουσίων να σπουδάζουν στο εξωτερικό ή μήπως να την έχουμε και εμείς με την ίδρυση ιδιωτικών ΑΕΙ στην Ελλάδα;’

Παρένθεση: (Γιατί βρε Ευριπίδη; Γιατί δε μαζεύεις τους συντρόφους σου ΔΑΠίτες-ΟΝΝΕΔίτες-ΝΔίτες που να’χουν τις ίδιες απόψεις και να πάτε να πέσετε παρέα στο γκρεμό του Ζαλόγγου να γλιτώσει και ο τόπος από τα κατάλοιπα της εμφυλιοπολεμικής Ελλάδας που λέει και ο Georgακις! Αλλά και πες ότι φουντάρουν τα μπλε στρουμφάκια… θα φάμε μετά στη μάπα τους σοσιαλιστές – πιο δεξιούς από τους δεξιούς – ΠΑΣΟΚ: το μέλλον ξεκίνησε! Μαμά φοβάμαι!)

Τροχοπέδη για την αναβάθμιση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, και της ελληνικής Παιδείας γενικότερα, αποτελούν αυτοί και μόνον αυτοί, οι οποίοι αρκούνται στο να νομοθετούν διαρκώς προς όφελος των μεγάλων οικονομικών συμφερόντων, που τους δείχνουν το δρόμο, μειώνοντας συνεχώς την κρατική χρηματοδότηση και καταλήγουν στο να κατηγορούν τους φοιτητές και το δημόσιο χαρακτήρα της εκπαίδευσης για την υπάρχουσα κατάσταση στα πανεπιστήμια!

Στην τελική ευθεία για την αναγνώριση των πτυχίων…
Τη Δευτέρα 22 Οκτωβρίου 2007 οι ελληνικές αρχές καλούνταν να εφαρμόσουν την κοινοτική οδηγία 36 του 2005 αναγνωρίζοντας επαγγελματικά δικαιώματα στους αποφοίτους των ιδιωτικών κολλεγίων που συνεργάζονται με πανεπιστήμια της Ε.Ε. Έτσι, οι τίτλοι σπουδών των ελληνικών πανεπιστημίων εξομοιώνονται με τα πτυχία των κολλεγίων. Σύμφωνα μάλιστα, με τον πρόεδρο του Συνδέσμου Ελληνικών κολλεγίων Κ.Καρκανιά « Η ευρωπαϊκή οδηγία τίθεται σε ισχύ υποχρεωτικά».

Σύμφωνα με το υπουργείο Παιδείας, οι ακαδημαϊκές προδιαγραφές λειτουργίας των κολεγίων θα περάσουν από έλεγχο μετά τη συνταγματική αναθεώρηση. Ωστόσο, σύμφωνα με την «Καθημερινή» ιδιοκτήτης κολλεγίου απαντά: «Κανείς δεν μπορεί να μου ζητήσει να έχω υψηλότερες προδιαγραφές από ένα μέτριο δημόσιο περιφερειακό πανεπιστήμιο» (4 Δεκεμβρίου 2006).

Με αυτό τον τρόπο, όπως επισημαίνει ο Λαυρέντιος Δελλασούδας (Καθηγητής του τμήματος Φ.Π.Ψ. της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών) : ‘Στο πλαίσιο της έννοιας της ελεύθερης διακίνησης ιδεών, αγαθών και προσώπων η Παιδεία θα αρχίσει πλέον να λειτουργεί με όρους της αγοράς, δηλαδή το μαθησιακό αγαθό θα αρχίσει να προσφέρεται ως χρηματιστηριακό προϊόν, κάτι το οποίο θα σημάνει την πλήρη αποδυνάμωση της προσπάθειας κατάκτησης του από όλους.’

Τέλος, παραθέτουμε, αναλλοίωτο, ένα μεγάλο μέρος συνέντευξης του πρόεδρου του συνδέσμου των ελληνικών κολλεγίων, Κ.Καρκανιά στην εφημερίδα ‘Ποντίκι’. Μέσα από τη συνέντευξη ξεπροβάλλει χαρακτηριστικά το προφίλ του ιδιώτη-εκπαιδευτή!

Η κα Γιαννάκου έλεγε, ότι επιθυμούσε να ελέγξει την λειτουργία των Κολλεγίων προκειμένου να προχωρήσει στην αναγνώριση των πτυχίων τους. Πιθανότατα την σκέψη αυτή να υλοποιήσει ο νέος Υπουργός Παιδείας, κ.Στυλιανίδης.
Κατ’ αρχήν πρέπει να πούμε, ότι το Υπουργείο Εθνικής Παιδείας δεν έχει καμιά δυνατότητα να αποφύγει την αναγνώριση των πτυχίων των Κολλεγίων. Ελπίζουμε λοιπόν, ότι θα θελήσει να άρει την τεράστια αδικία, η οποία γίνεται παρανόμως εις βάρος των αποφοίτων των Κολλεγίων.

Πόσο εύκολο είναι για κάποιον να αποφοιτήσει από ένα Κολλέγιο;
Ο κάθε φοιτητής λοιπόν μαθαίνει να πειθαρχεί στους κανονισμούς του Πανεπιστημίου, να δουλεύει σκληρά και να είναι συνεπής στις υποχρεώσεις του απέναντι στο Πανεπιστήμιο του. Άλλωστε τα στοιχεία αυτά είναι απαραίτητα για το επαγγελματικό περιβάλλον στο οποίο θα ενταχθεί αύριο. Αντιλαμβάνεστε, επομένως, ότι προκειμένου κάποιος να αποκτήσει ένα πτυχίο από Βρετανικό Πανεπιστήμιο φοιτώντας σε ένα Κολλέγιο, απαιτείται να αφοσιωθεί στις σπουδές του. (Εδώ μάλλον ο κ.Πρόεδρος μπέρδεψε το πανεπιστήμιο με στρατόπεδο ή μήπως με… βιομηχανία;)

Τι περιμένετε κε Καρκανιά από την νέα Κυβέρνηση, το Υπουργείο Παιδείας, τα κόμματα;
Είναι υποχρεωμένο λοιπόν το Υπουργείο Παιδείας να τροποποιήσει το Π.Δ 165/2000, το οποίο αφορά στην αναγνώριση των ευρωπαϊκών πτυχίων στην Ελλάδα και να σταματήσει να παρεμβάλει εμπόδια σε όσους αποφοίτους μας θέλουν να ζητήσουν την επαγγελματική αναγνώριση των πτυχίων τους.
Άλλωστε όλοι οι συνταγματολόγοι, που έχουν μιλήσει για το θέμα αυτό είναι απολύτως ξεκάθαροι ως προς την ανάγκη να επιλυθεί θετικά αυτό το θέμα. Αναφέρομαι σε άρθρα των κ.κ Λοβέρδου, Βενιζέλου και Αλιβιζάτου. Εξάλλου εκπρόσωποι της Ν.Δ του ΠΑ.ΣΟ.Κ και του ΣΥΡΙΖΑ έχουν κατ’ επανάληψη ξεκαθαρίσει, ότι η Ελλάδα είναι υποχρεωμένη να εφαρμόσει την παραπάνω Ευρωπαϊκή Οδηγία.

Θα επηρεάσει η αναθεώρηση του Συντάγματος με την αλλαγή του άρθρου 16 την λειτουργία των Κολλεγίων;
Η αναγνώριση των πτυχίων των αποφοίτων των Κολλεγίων δεν έχει καμία σχέση με την αναμενόμενη αλλαγή του άρθρου 16 του συντάγματος μετά την οποία υποτίθεται, ότι θα επιτραπεί η ίδρυση Ιδιωτικών Πανεπιστημίων. Αυτή η προοπτική είναι θετική για την ελληνική τριτοβάθμια εκπαίδευση αρκεί να μην επικρατήσουν οι οπισθοδρομικές και διαστροφικές απόψεις ορισμένων, οι οποίοι ομιλούν μόνο για μη κερδοσκοπικά ιδιωτικά πανεπιστήμια. Θυμίζουμε ότι ιδιωτικά πανεπιστήμια υπάρχουν σε όλο τον κόσμο και αναφέρουμε ιδιαίτερα τα ιδιωτικά πανεπιστήμια των χωρών της Ε.Ε, για τα οποία δεν υπάρχει κανείς περιορισμός ως προς το ιδιοκτησιακό τους καθεστώς.

Αυτά που δικαιούμαστε δε θα ζητιανέψουμε!
Αυτά που μας ανήκουν δε θα αγοράσουμε!
Η ΜΟΡΦΩΣΗ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΚΟΝΣΕΡΒΑ ΝΑ ΠΟΥΛΙΕΤΑΙ !€!

Δεν υπάρχουν σχόλια: