18/12/09

Για πες μας δάσκαλε...


ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΙΑ στη διαμαρτυρία της ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΙΑΣ

‘Σπρωχτήκαμε’ να καταθέσουμε μερικές σκέψεις και προβληματισμούς από ένα mail που έστειλε ένας καθηγητής της σχολής μας διαμαρτυρόμενος σχετικά με την κατάληψη της Γεωγραφίας στην οποία συμμετέχουμε. Σε καμία περίπτωση δεν επιθυμούμε να θεωρηθεί ως απάντηση επί προσωπικού. Παραθέτουμε αυτούσιο το mail-διαμαρτυρία που μας έδωσε τα ερεθίσματα…
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Αγαπητοί Φοιτητές που συμμετέχετε στην κατάληψη,
Διαμαρτύρομαι γιατί διεκδικείτε τα δικαιώματά σας καταπατώντας τα δικά μου.
Διαμαρτύρομαι γιατί κάνοντας κατάληψη στα γραφεία, τις αίθουσες και τα εργαστήρια, εμποδίζετε το δικαίωμα στη μόρφωση, την ελεύθερη διακίνηση των ιδεών και την ακαδημαϊκή έκφραση. Παραβιάζετε, δηλαδή, το ακαδημαϊκό άσυλο!
Διαμαρτύρομαι γιατί παρόλο που διακηρύσσετε ότι είστε υπέρμαχοι της ελευθερίας, της δικαιοσύνης και της δημοκρατίας, καταφεύγετε στον αποκλεισμό, την αδικία και τον αυταρχισμό.
Διαμαρτύρομαι γιατί δεν έχετε κατανοήσει ακόμη ότι στις πολιτισμένες κοινωνίες, ο πιο ισχυρός τρόπος για να διεκδικήσεις το δίκιο σου είναι η πειθώ των λόγων και όχι ο εκβιασμός και η βία.

Αγαπητοί Συνάδελφοι,
Διαμαρτύρομαι γιατί δεν δώσαμε στους νέους ανθρώπους να καταλάβουν ότι η ελευθερία των λόγων και των πράξεών τους σταματούν εκεί που αρχίζει η ελευθερία των άλλων.
Διαμαρτύρομαι γιατί κάποιες φορές, εγκλωβισμένοι στο τυπικό και το «γράμμα του νόμου», δεν επιδείξαμε την ευελιξία και το ανοιχτό μυαλό που επιβάλλει η ακαδημαϊκή μας θέση σε λογικά και δίκαια αιτήματα των φοιτητών.
Διαμαρτύρομαι γιατί πολλές φορές δείξαμε ανοχή και ικανοποιήσαμε παράλογες απαιτήσεις φοιτητών που τελικά, όπως δείχνει η ιστορία, δεν ήταν ούτε για το καλό των φοιτητών ούτε για το καλό του Πανεπιστημίου.

Αγαπητοί Συνάδελφοι – Αγαπητοί Φοιτητές
Είναι ώρα να αναλάβουμε ο καθένας τις ευθύνες που μας αναλογούν
.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Θέλω να διαμαρτυρηθώ γιατί όσο μεγαλώνω αναγκάζομαι και αντιλαμβάνομαι όλο και καλύτερα τους νόμους που κάνουν τον κόσμο μας να γυρίζει...
Σα μαθήτρια άκουγα: «Διάβαζε, Συγκεντρώσου, Τρέχα έχεις φροντιστήριο Μην αντιδράς, Υπάρχουν κανόνες...» και διάβαζα, συγκεντρωνόμουν, έτρεχα, δεν αντιδρούσα, υπήρχαν κανόνες.. Δεν διαμαρτυρόμουν γιατί δεν μπορούσα. Αν το επιχειρούσα θα χαρακτηριζόμουν τεμπέλα, κακομαθημένη, αντιδραστική και θα αντιμετωπιζόμουν αναλόγως... Ήμουν απλώς μια μαθήτρια.. Ποιος θα με άκουγε; Δεν ήμουν σε θέση ισχύος...! Άλλοι όριζαν την τύχη μου..!
Σα φοιτητής ακούω: «Διάβαζε, Συγκεντρώσου, Ανταγωνίσου, Μην αντιδράς, Υπάρχουν κανόνες, Υπάρχουν νόμοι». Προσπαθώ να διαμαρτυρηθώ μα δε με ακούει κανείς... Είμαι απλά ένας φοιτητής.. Δεν είμαι σε θέση ισχύος...! Άλλοι ορίζουν την τύχη μου..!
Σαν κόρη εργαζόμενων γονιών βλέπω ότι και αυτοί τα ίδια ακούν... Κάπως παραλλαγμένα αλλά με το ίδιο νόημα... Και δεν αντιδρούν. Δεν μπορούν. Είναι απλοί υπάλληλοι...Δεν είναι σε θέση ισχύος...! Άλλοι ορίζουν την τύχη τους..! Και όμως και αυτοί τα ίδια λένε, τα ίδια μεταφέρουν από αυτί σε αυτί… Δεν θα είμαι σε θέση ισχύος..! Άλλοι θα ορίζουν την τύχη μου..!

Ποιος ορίζει τελικά ποια είναι τα «δικαιώματά» μας; Το μόνο που έχουμε να πούμε και το πιο εύκολο είναι: «Πάλι πορεία στο κέντρο; Πάλι κλειστοί οι δρόμοι; Πάλι απεργία οι οδοκαθαριστές; Γεμίσαμε σκουπίδια!! Πάλι απεργία τα μέσα μαζικής μεταφοράς; Πάλι καταλήψεις; Διαμαρτύρεσαι εις βάρος μου! Κι εγώ μαζί σου είμαι αλλά μη με ενοχλείς!!! Άσε με ήσυχο!». Λοιπόν, ποιος ψάχνει την ουσία; Για ποια δικαιώματα ακριβώς μιλάμε; Ποιος τρόπος τελικά μας βολεύει για να διαμαρτυρηθεί κανείς; Δυστυχώς, αν δε μας βγάλουν λίγο από την βολή μας δεν πρόκειται να ακούσουμε κανέναν.
Πότε και με ποιο τρόπο μπορεί τελικά κανείς να διαμαρτυρηθεί και να ακουστεί.. και να πιάσουν αυτά που έχει να πει τόπο;
Για ποια «πολιτισμένη κοινωνία» μιλάμε ακριβώς κύριε δάσκαλε;
Τι είναι αυτό που διαφοροποιεί έναν πολιτισμένο άνθρωπο από έναν βάρβαρο, κύριε δάσκαλε;

Το «ακαδημαϊκό άσυλο», που τόσο συχνά και εύκολα επικαλούμαστε όλοι, καταπατείται καθημερινά. Ποδοπατείται από τη στιγμή που η coca-cola, η frulite, η νουνού χρηματοδοτεί τις έρευνές μας, από τη στιγμή που ο καθηγητής απειλεί με απουσία αν αργήσουν οι φοιτητές να φύγουν από τη συνέλευσή τους, από τη στιγμή που δεν μπορώ να ακουστώ πουθενά γιατί είμαι απλά ένας φοιτητής… Τι θα πει άσυλο κύριε δάσκαλε; Γιατί εκθέτετε τους αγώνες της γενιάς σας κύριε δάσκαλε;


Το ζήτημα των εμβόλιμων εξεταστικών και της κατάργησής τους ως «ανούσιες, παράλογες και επιβλαβείς», όσο ασήμαντο και αν φαντάζει σε αρκετούς, αιωρείται στο Χαροκόπειο εδώ και 2 χρόνια. Ωστόσο, όσες συζητήσεις και συνελεύσεις (τουλάχιστον στο τμήμα της Γεωγραφίας) κι αν έγιναν, όσο και αν προσπαθούσε η «πειθώ των λόγων» να ακουστεί.. τίποτα.. καμία ανταπόκριση..! Η Συνέλευση του τμήματος με τη σύσταση που ορίζει ο νόμος είχε πάρει την απόφασή της. Κατάργηση. Τέλος! Χρειάστηκε να γίνει κατάληψη στο τμήμα της Γεωγραφίας για να αντιμετωπιστεί το θέμα λίγο πιο σοβαρά, για να κινήσει η Πρυτανεία διαδικασίες, για να σταλούν mails, για να πάρουμε όλοι πιο καθαρά πλέον θέση. Μέχρι τώρα το θέμα ήταν στην ευχέρεια των καθηγητών ή ακόμα και μόνο των προέδρων, οι οποίοι ετσιθελικά και «αυταρχικά» αποφάσιζαν. Αλλά έπρεπε οι καθηγητές μας να μας πετάξουν στα μούτρα, έτσι χωρίς προσχήματα, την εξουσία που τους προσδίδει η θέση και ο ρόλος τους για να συλλάβουμε και μια άλλη πτυχή του ακαδημαϊκού ασύλου, αυτήν της ελεύθερης διακίνησης διαταγών! Το πιθανό αντεπιχείρημα ότι απλά «αυτή τη διαδικασία λήψης αποφάσεων ορίζει ο νόμος» στα μάτια μας δε φαντάζει ικανό να στηρίξει την ορθότητα και τη διαιώνιση της κατάστασης αυτής.

Είναι μεγάλη επιτυχία της κατάληψης που έστω και τώρα ‘σας ενοχλήσαμε’ και ‘μας ακούσατε’.. που κάποιοι «διαμαρτύρεστε», έστω, εναντίον μας. Το επόμενο βήμα είναι οι από κάτω να αρχίσουν να πείθουν τους από πάνω.. Και σε ένα ακόμα βήμα, οι από κάτω να μιλήσουν επιτέλους επί ίσοις όροις και να συναποφασίσουν με τους από πάνω και τελικά αυτό να συνεχιστεί μέχρις ότου τα πάνω και τα κάτω να ανακατωθούν σε τέτοιο βαθμό που να χάσουν την ισχύ τους. Μέχρι τη στιγμή που και οι πάνω και οι κάτω θα δηλώσουν: «Δε έχω ανάγκη να είμαι σε θέση ισχύος!»
Εδώ αξίζει να δοθεί λίγος χώρος σε ένα συνθηματάκι που λέρωσε κάποιον τοίχο της πρωτεύουσας τον περασμένο Δεκέμβρη: ‘Κάτω οι πυραμίδες – Ζήτω οι κύκλοι’!

Ανησυχείς κύριε δάσκαλε.. ανησυχείς γιατί συνειδητοποιείς πως η ελεύθερη διακίνηση νομιμοφροσύνης, συντηρητισμού, απάθειας και μηδενικής αμφισβήτησης δεν αποδίδει τους αναμενόμενους καρπούς… και χαίρομαι για αυτό. Χαιρόμαστε γιατί βλέπουμε τους στόχους μας να έρχονται όλο και πιο κοντά.. Αφενός να ανησυχήσουν οι δάσκαλοί μας, αφετέρου να
Αν-ησυχήσουμε όσοι το δυνατόν περισσότεροι από εμάς.
Βλέπεις «αγαπητέ» κύριε δάσκαλε πόσο διαφορετικό νόημα παίρνουν οι λέξεις ανάλογα με τη θέση ισχύος..;
Θες να μας πεις τι θα πει «βία» δάσκαλε;
Ποιος είναι ο βίαιος και ποιος ο ελεύθερος δάσκαλε..;


Αγαπητοί φοιτητές από την Κατάληψη Γεωγραφίας

2 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Εγώ λέω οτι έχω μας έχετε πρήξει τα @.... με την κατάληψη …..και άμα ακυρωθεί καμία εξεταστική ….εσείς θα είστε υπαίτιοι……! Με λίγα λόγια πολύ που τον ενδιαφέρει το φοιτητή όπου έρχεται παρακολουθεί και παίρνει τα μαθήματα «άντε να χρήσατε 2-3»… ………δεν μπορώ να καταλάβω …..γιατί δεν μπορείτε να καταλάβετε ότι όπως έχετε και δικαιώματα έχετε και υποχρεώσεις ….οι άλλοι φοιτητές που δεν χρεωστάνε ….είναι μαλακές….???? Και να ρωτήσω κάτι ποιο απλό …..γιατί να τελειώνουν την σχολή άτομα οπού δεν ξέρουν την τυφλά τους ….. με το αντικείμενο και δεν έχουν ενδιαφερθεί και να μην βγαίνουν άτομα ……οπού πραγματικά έχουν κερδίσει κάτι με τους κόπους τους… « « «Και μην μου πείτε ότι …….ο φοιτητής που χρεωστάει …καμία 30 μαθήματα…….. έχει σχέση ……με το αντικείμενο……»»»

Αναστροφη είπε...

Λοιπόν, αγαπητέ μας αναγνώστη και σχολιαστή..

Αρχικά θα μας άρεσε βέβαια να ξέρουμε με ποιον έχουμε να κάνουμε και με ποιον κουβεντιάζουμε... και δεν εννοούμε φυσικά να μας πεις το όνομά σου, αλλά έστω την ιδιότητά σου.. (δεδομένου και του θέματος για το οποίο γίνεται λόγος).
Στη περίπτωση λοιπόν που είσαι καθηγητής, με δυο λόγια, ντρεπόμαστε που σε έχουμε για δάσκαλο και που οι σπουδές μας εξαρτώνται από τύπους σαν και εσένα.
Από την άλλη, εάν είσαι φοιτητής, που μας φαίνεται και πιθανότερο, μας συγχωρείς αλλά μάλλον ντρέπεσαι και εσύ ο ίδιος για τις απόψεις σου. Και εξηγούμαστε... Φέτος μόνο έχουν γίνει γύρω στις 10 γενικές και τμηματικές συνελεύσεις φοιτητών στις οποίες ένα από τα βασικά θέματα είναι οι εμβόλιμες εξεταστικές. Σε καμία λοιπόν από αυτές δεν ακούστηκε ποτέ έστω μια άποψη κατά των εμβόλιμων ή υπέρ της κατάργησής τους. Οπότε 2 είναι τα ενδεχόμενα: ή δεν πάτησες ούτε σε μία από αυτές, δηλαδή απαξιείς, αδιαφορείς και άρα αν είμαστε έστω λίγο σοβαροί δεν πρέπει να ασχολούμαστε καν με άτομα σαν και εσένα... ή συμμετείχες σε συνελεύσεις αλλά δεν είχες το θάρρος - ντρεπόσουν να εκφράσεις τις απόψεις σου! (και μη πεις ότι φοβόσουν..)
Ας υποθέσουμε ότι ισχύει το δεύτερο...

Καταρχάς καμία εξεταστική δε χάθηκε. Κατά δεύτερον, και να χανόταν ποιος είπες ότι θα ήταν υπεύθυνος??? Την κατάληψη, γλυκό μας παιδί, την αποφάσισε η συνέλευση φοιτητών της Γεωγραφίας καθώς έκριναν ότι ήταν το μόνο μέσο που τους είχε απομείνει και πως μόνο έτσι θα τους έπαιρναν στα σοβαρά οι καθηγητές, όπως και αποδείχθηκε! Τράβα κοιτάξου τώρα στον καθρέφτη και ξανασκέψου αυτά που έγραψες...
Από όλα αυτά που γράφεις συμπεραίνουμε 2 πράγματα για την αντίληψη και το σκεπτικό σου.
Πρώτον, ότι έχουμε να κάνουμε με έναν καθαρά συμφεροντολόγο και παρτάκια (κατάληψη; και να χάσω την εξεταστική μου; εμβόλιμες; χέστηκα εγώ δε χρωστάω πολλά! ...)
Και δεύτερον, ότι σκέφτεσαι και κατά πάσα πιθανότητα ενεργείς με καθαρά ανταγωνιστικούς όρους. (αυτός γιατί τελειώνει στα 4 χρόνια; μαλάκας είναι; ο άλλος που κωλοβαράει γιατί να διευκολυνθεί; αυτό είναι το μπράβο στον 'καλό' φοιτητή; να βοηθήσουμε τον 'κακό'; ε όχι!)
Τι σχέση πραγματικά μπορεί να έχει μια επιπλέον διευκόλυνση για τους επί πτυχίω φοιτητές με όλους αυτούς τους φοιτητές που τελειώνουν τη σχολή στην ώρα τους, και μαγκιά τους! ?? Γιατί δηλαδή πρέπει ένας τέτοιος φοιτητής να νιώθεί αδικημένος αν βοηθηθεί κάποιος άλλος συμφοιτητής του που για χιλιους δυο λόγους δε τελείωσε στα 4 έτη; (είτε επειδή βαριότανε, είτε επειδή δούλευε, είτε επειδή ασχολιότανε με κάτι άλλο για ένα διάστημα είτε για οτιδήποτε άλλο..)
Και να σημειωθεί ότι αυτό που ζητάμε και διεκδικούμε είναι χρονική διευκόλυνση για τους επί πτυχίω φοιτητές και όχι ποιοτική! Οπότε βγαίνει άκυρο και το επιχείρημά σου "να βγαίνουν άτομα που έχουν κερδίσει κάτι με τους κόπους τους". Δηλαδή αν περάσεις ένα μάθημα το Σεπτέμβρη κοπιάζεις ενώ αν το περάσεις εμβόλιμα τον Ιούνη δεν κοπιάζεις;; Μπορεί να στέκει κάτι τέτοιο; Όχι βέβαια.

Τέλος, όχι, δε θα σου πούμε ότι ο φοιτητής που χρωστάει καμιά 30ριά μαθήματα έχει σχέση με το αντικείμενο. Αλλά ούτε και εσύ μπορείς να αποδείξεις ότι όποιος φοιτητής χωστάει 30 μαθήματα έχει λιγότερη σχέση από όποιον χρωστάει 5.
Αλλά ακόμα και να ίσχυε... πώς συνδέεται με τις εμβόλιμες;; Δηλαδή ακόμα και αυτός που έχει περάσει τα μισά μαθήματα σε εμβόλιμες έχει αποκομίσει λιγότερα από έναν πιο 'συνεπή'? Σε καμία περίπτωση.
Ή πάλι, αν καταργηθούν οι εμβόλιμες θα τελειώνουμε όλοι στα 4 χρόνια; Είναι αδύνατο και άκυρο!
Αλλά ακόμα και να γινόταν, τι καθιστά τόσο επιταχτική την αποφοίτηση;
Βέβαια το συγκεκριμένο κείμενο πολύ λίγο είχε να κάνει με το ζήτημα των εμβόλιμων, αλλά να φανταστούμε ότι όλους τους υπόλοιπους προβληματισμούς τους θεώρησες ανούσιους...
Ρίξε και μια ματιά πάντως στην αμέσως προηγούμενη ανάρτηση: "Εμβόλιμες εξεταστικές για τους επί πτυχίω φοιτητές".

Ααα και που'σαι.. πρόσεξε μη συγκαείς.. από το πολύ πρήξιμο..!